dinsdag 23 september 2008

Uitdrukkingen van mijn vader

23 september 1917 is de dag dat mijn vader is geboren. Hij is inmiddels al bijna 3 jaar geleden overleden. Tijdens zijn leven gebruikte hij een heleboel uitdrukkingen/gezegden die bij mij nog steeds een glimlach op de lippen toveren. Gewoon hele leuke manieren om ongenoegens te uiten. Voor allerlei gelegenheden. Maar ook om iets te zeggen te hebben. Niet dat je er verder wat mee kon als luisteraar, want het waren statements die verder geen commentaar verdroegen. Sommige daarvan zijn running gags geworden voor Lian en mij. Andere vind alleen ik leuk om te gebruiken.

Bij het 50-jarig huwelijk van mijn ouders hebben we een heleboel van die uitdrukkingen verwerkt in een soort van liedje, litanie eigenlijk. Het lijkt me leuk om de uitdrukkingen, en de verklaring die ik er aan geef, in een aantal volgende posts hier te publiceren. Het heeft niets met eerbetoon te maken, want het zijn niet zozeer zijn verzinsels als wel de manier waarop hij ze gedurende zijn hele leven heeft gebruikt.

En zo zie je ook dat herhaling grote impact heeft: ik ken ze allemaal en ik gebruik er ook een heleboel van, al is het alleen maar om de lol die ik daaraan beleef.

Taal is leuk!

2 opmerkingen:

Christian zei

En zo dient zo'n blog toch ook een beetje als geuheugen hè?

Luud de Brouwer zei

Jah! Zo ben ik al met meer familieonderwerpen bezig. Lekker makkelijk en kort. :-)