maandag 1 december 2008

Mijn oom de schilder (2)

In een vorige post heb ik verteld over mijn heeroom de schilder.
Hier de drie tekeningen waarvan ik denk of weet dat mijn heeroom ze geschilderd en getekend heeft.
De eerste is een portret van zijn zus Regine. Regine de Brouwer is geboren op 21 januari 1907 in Tilburg en was de oudste zus van mijn heeroom. Zij was het oudste kind, mijn heeroom de tweede.
Zij heeft twee keer in een sanatorium gelegen vanwege tuberculose. Dit portret heeft hij gesigneerd en gedateerd rechtsonder, 18 januari 1930. Dat kan betekenen dat hij het voor haar verjaardag heeft gemaakt. Zij werd toen 23 jaar. Mogelijk was dat in die tijd nog de mijlpaal voor het bereiken van de wettelijke volwassenheid.
Het portret is ingelijst door de firma Jos van Santvoort, meubelmakerij, gevestigd op de Markt in Tilburg.

De nevenstaande tekening is niet gesigneerd en daarom kan ik niet met zekerheid zeggen dat mijn heeroom die gemaakt heeft. Het is echter een tekening die daar alle kenmerken van heeft, zowel de stijl als het feit dat de afwerking niet helemaal fijntjes is. Als je het origineel bekijkt zie je duidelijk dat het een amateurtekening is.
De tekening is ingelijst door het bekende bedrijf Van Erp-Broekhans dat toen nog in de Heuvelstraat zat, naast de huidige V&D. Nu is het te vinden in de Willem-II-straat.

De derde tekening is een stuk kleiner van formaat en zit in een fraaie lijst met een houten passe-partout. De beeltenis lijkt een variant van Maria en kindje Jezus. Ook deze tekening is niet gesigneerd of gedateerd. Mogelijk dat het verwijderen van de lijst duidelijkheid zou kunnen geven, maar dat zou ook schade aan de originele lijst en achterkant toebrengen. Misschien later een keer...

Geen opmerkingen: