maandag 29 december 2008

North Sea Jazz - Rabih Abou-Khalil

Het is alweer enkele jaren geleden dat ik met de muziek van de in Libanon geboren Rabih Abou-Khalil in aanraking kwam. Puur toevallig liep ik tegen het eind van zijn optreden op het North Sea Jazz festival (toen nog in Den Haag) de zaal binnen en kon ternauwernood een plaatsje veroveren. Het was 2004 en ik bezocht NSJ voor het eerst.

Vervolgens ontspon zich voor mijn ogen een prachtig tafereel waarbij een groep mannen zichtbaar genoten van hun eigen prestatie. Altijd mooi als mensen plezier hebben in wat ze doen. Hij sprak ook rustig over zijn muziek en kondigde de nummers met gevoel voor humor aan. De onmiskenbare Arabische invloed in zijn muziek maakt het geheel voor mij bijzonder en aangezien ik een zwak heb voor die oosterse klanken was het snel bekeken. Deze muziek zou niet alleen mijn oren strelen bij NSJ, maar dat wilde ik vaker horen. Inmiddels is ook Youtube een vindplaats voor zijn muziek en het nummer dat hieronder staat is prachtig! Lees ook de humor in de titel... Ma muse m'amuse!

Geen opmerkingen: