zondag 12 april 2009

De terugtrekkende woestijn

Het is misschien een merkwaardige titel in een tijd van klimaatverandering en een voortdurende stroom berichten over naderende apocalyptische tijden. Gelukkig zijn er altijd tegengeluiden. Daar houd ik van: relativeren.

Ik denk steeds vaker dat de mensen die ons bij elke gelegenheid angst willen aanpraten daar een eigen agenda bij hebben. De onderzoekers die ons wijzen op de natte-voeten-toekomst willen gewoon meer geld voor hun onderzoek of instituut. De smeltende-ijskappen-maffia heeft allang aandelen in de kaplaarzenindustrie en produceert nu al grote voorraden zandzakken. Dat soort ideeën.

Sinds jaar en dag ben ik een aanhanger van de idee dat de natuur ons allemaal de baas is en hoe goed we ook ons best doen om alles vooral te houden zoals het is: dat gaat niet werken. De natuur is sterker en heeft een eigen agenda. Verschuivende platen, veranderend klimaat, ijstijden, uitsterven van planten en dieren, het is van alle miljoenen jaren dat de aarde al bestaat.
Sinds er mensen zijn doen wij net of wij daar invloed op hebben. Of het nou de ongecontroleerde uitstoot van gassen is of de controlerende natuurbeweging die aartsconservatief is, want het liefst alles wil houden zoals het is, of soms zelfs reactionair, want terug wil naar een situatie die niet meer bestaat. Het "leven" is dynamisch, voortdurend in ontwikkeling, alles muteert en probeert nieuwe vormen en kansen te zoeken. De mens wil het liefst dat alles blijft zoals het is. Terwijl de geschiedenis leert dat dat geen haalbare kaart is.

Wij, mensen, maken deel uit van de natuur en spelen onze kleine bescheiden rol. We willen graag dat het een hoofdrol is en daarvoor hebben we eerst God bedacht, die ons speciaal heeft geschapen om de aarde te bevolken, en nu het belang van God en geloof langzaam tanende is zijn wij het zelf die de aarde "besturen" door wat we doen.

Ik blijf daar sceptisch over en ben gevoelig voor informatie die laat zien dat niet alles alleen maar slechter wordt. Dat de natuur sterker is dan wij, wat we ook doen. Uiteindelijk blijft de aarde gewoon bestaan, in welke vorm dan ook en met welk milieu dan ook. Ben ik een ongebreidelde optimist? Misschien.

Voor de duidelijkheid: Ik ontken niet dat ijskappen smelten, de zeespiegel gaat stijgen en de wereld er over 10.000 jaar misschien heel anders uit ziet. Waar ik aan twijfel is de invloed die wij als mensen daarop hebben. En vooral dat als we nu "anders gaan leven", het tij gekeerd kan worden... Daar is volgens mij sprake van ernstige overschatting van de invloed van ons menschen op de aarde en het klimaat.

Vandaag las ik in de NRC wetenschapsbijlage een artikel over het steeds groener worden van de Sahel. Sinds jaar en dag een gebied van droogte, ellende en hulpgoederen. Wat blijkt: de Sahel is al enkele jaren groener aan het worden. De woestijn verliest terrein en de begroeiing rukt op.
Dat zijn geen berichten die de milieugroepen graag horen. Maar het is wel zo.

En laat ik nou via dat artikel stuiten op een website die dat soort berichten gewoon online publiceert: The Encyclopedia of the Earth. Met als echt web 2.0 submotto: content, crediblity, community. Bij dat soort van websites en motto's voel ik me onmiddellijk thuis.

Ook zonder eieren is het gewoon Pasen. ;-)

4 opmerkingen:

Christian zei

Ik was laatst op de verjaardag - een etentje - van een vriendin, waar een vriendin van haar heel boeiend vertelde over hoe ze binnenkort voor de tweede keer naar de Noordpool zou vertrekken voor wetenschappelijk onderzoek. Er zijn blijkbaar sterke aanwijzingen dat over enkele honderden jaren er weer een ijstijd zit aan te komen, die half Nederland onder ijs zal bedekken.

Verder vertelde ze dat de mens vrij weinig invloed heeft op het klimaat. Al die uitlaatgassen enzovoort... Eigenlijk maakt het voor de natuurlijke veranderingen in het klimaat weinig uit.

Gore wordt in dit soort kringen dan ook weggejouwd, zei ze, toen die een tijdje geleden een hoorcollege probeerde te geven. Maar zijn populistische verhaaltje miste wetenschappelijke grondslag.

Ik weet van beide kanten niks, maar het is interessant om al die zeer tegengestelde meningen te horen!

Unknown zei

Ik was er altijd van overtuigd dat juist de woestijn aan het oprukken was. Nooit iets zomaar voor waar aannemen, dat blijkt maar weer!

Mooie post!

Luud de Brouwer zei

@Christian
Ik weet vanuit mijn oude opleiding dat de soep nooit zo heet gegeten wordt als ie wordt opgediend. Niet dat ik het wetenschappelijk bewijs uit mijn mouw schud, verre van. Soms is logische nadenken (boerenwijsheid) voldoende.
Helaas is de pers uit op sensatie, steeds meer en serieus onderzoek dat het tegendeel beweert, daar is geen plaats voor: geen spannende televisie. Jammer en daarom leuk dat internet wel ruimte biedt aan afwijkende meningen :-)

@Edwin
Altijd kritisch blijven :-). Grappig is ook dat dit soort berichten geen journaal halen, terwijl als er morgen droogte is de kranten weer vol staan.
Weet je nog dat eind jaren 80 volop sprake was van zure regen en verdwijnende bossen?
Hoor je nooit meer wat over. Angst zaaien is tot norm geworden. Goed nieuws is geen nieuws.
Daggut nie!

Unknown zei

En of ik dat nog weet. Ik maakte er nog eens een werkstuk over, met dramatische foto's uit polen. Het mooie was dat dat allemaal uit boeken kwam, die info.
En iedereen Internet de schuld maar geven :-/