maandag 27 april 2009

Jeanne Kalogridis - Het portret van Mona Lisa

Leuk boek om te lezen. Speelt zich af in Florence in het laatste decennium van de 15de eeuw. Mooi tijdperk van rijkdom, en religiositeit die daartegen in opstand komt. Met als exponent natuurlijk de schatrijke De Medici's en de rondom hen cirkelende groep kunstenaars.

Dit boek gaat over het leven van Mona Lisa. Ik zal er niet teveel over vertellen, want dan verraad ik mogelijk waar het om gaat en dat zou zonde zijn.

Uiteindelijk gaat het, zoals bij zoveel dingen in het leven, om macht. Vooral het misbruiken daarvan, op persoonlijk vlak, in relaties, in huwelijk en in politiek en religie. Allemaal vermengd in een paar personen die in 15de eeuws Florence leven. Wisselende politieke omstandigheden, invloed van strenge predikers die eigenlijk getolereerd en gestuurd worden op afstand door mensen die grotere macht en invloed nastreven, die wraak willen.

De pest speelt een opvallende rol. Tenminste dat vond ik. Dit keer niet het traditionele (en volkomen onjuiste) beeld van vluchtende stedelingen als er een epidemie uitbrak. De pest hoorde bij het leven van de late middeleeuwers zoals de jaarlijkse griepgolf in ons leven een normaal verschijnsel is.

Goed geschreven, leuk onderwerp, interessante personages, een aanrader.

2 opmerkingen:

Astrid zei

Lijkt me een mooi boek! Grappig dat het gaat over het leven van Mona Lisa......Jeanne Kalogridis is zeker niet de eerst die over haar schrijft. Jaren terug vond ik op een boekenmarktje 'Mona Lisa' Van Pierre LaMure. Een prachtig boek! Ik ga het boek van Kalogridis dan ook zeker lezen omdat ik wel beniwud ben wat zij ervan heeft gemaakt.

Luud de Brouwer zei

Het is wel een boek voor jou denk ik. Helemaal vanuit de vrouw Mona Lisa geschreven.