dinsdag 2 juni 2009

Privacy matters - neem even 10 minuten de tijd

Dit indringende filmpje bestaat al sinds november 2008. Nooit eerder gezien. Misschien wel een keer een verwijzing tegengekomen, maar genegeerd? Weet ik niet meer.
Als fanatiek volger van de technologische ontwikkeling ben ik me wel bewust van de gevaren. Dacht ik.
Dit filmpje zet alles op een rij, niet dogmatisch, niet radicaal, gewoon feiten op een rij. Bewustwording, dat is het doel. En wakker worden en blijven.

Als je dit ziet en hoort denk ik altijd: Wil ik dat mensen als Geert Wilders, die tenminste naar buiten toe erg ongenuanceerd overkomt, over deze informatie vrijelijk kan gaan beschikken? Ook in het linkse kamp zijn de voorbeelden nog vers: Sovjet-Unie, Cuba of China, waar een totale controle van informatie werd en wordt nagestreefd. Wat te denken van captains of industry die met dit soort informatie ons gedrag willen beïnvloeden op het gebied van consumptie en materialistisch geluk?
Het heeft me weer wakker gemaakt. Het belang van veiligheid mag niet ten koste gaan van vrijheid. Ook al is de wereld sterk aan het veranderen en kunnen ontwikkelingen niet worden teruggedraaid, het kan geen kwaad hier kritisch over te blijven.

2 opmerkingen:

Grietje Keller zei

dank je wel, dat je me opmerkzaam hebt gemaakt op dit filmpje.

Xs4all is natuurlijk steeds actief geweest op dit vlak, in het verleden hebben ze principieel bezwaar gemaakt tegen allerlei vormen van inbreuk op de privacy, aangekaart in dit filmpje. Op dit moment weet ik niet zo goed wat ze doen, op hun website stond dit:
https://www.xs4all.nl/maatschappelijk/dossiers/professor.php

Luud de Brouwer zei

@Grietje
Graag gedaan!
Je weet wat de gevaren zijn, maar het is goed om het af en toe eens goed in perspectief te zien.