woensdag 24 juni 2009

#5 - Webcare #23ad

In een grijs verleden ben ik samen met Christian vernoemd in een presentatie in het verre Argentinië als archivarissen die aanwezig waren in genealogische nieuwsgroepen en daar ook meededen aan de discussie.
Bij Christian heeft zich dat bestendigd en is het uitgegroeid tot serieus webcare. Bij mij is het weggeëbd tot een ongegeneerd lurken bij die nieuwsgroepen.

Inmiddels is mij de noodzaak van webcare gebleken uit de voorbeelden die ik van Christian heb gezien, niet alleen in zijn presentaties, maar ook in de nieuwsgroepen die ik dus nog steeds volg. Zelfs ik ben door hem gewebcared na mijn opmerkingen over de nieuwe genealogische database van het BHIC.
Die hele discussie begeleidde hij zeer goed en bekwaam en dat bracht meteen het inzicht bij mij, dat een dergelijke aanpak gewoon goed werkt. Bittere noodzaak om ook op die manier aanwezig te zijn waar onze klanten zijn. Het klinkt heel simpel en dat is het ook. Gewoon een hoeveelheid Google alerts aanmaken en volgen via RSS.

Dat is zo simpel dat je het makkelijk over het hoofd ziet en uit het oog verliest. Dubbele aandacht is nodig om alert te blijven en de goede naam van je archiefinstelling te verdedigen. Zoiets moet deel uitmaken van een communicatieplan bij een dergelijke release.

Het BHIC loopt op dit gebied ver voor op alle andere archiefdiensten in Nederland en hun voorbeeld verdient navolging.
[Technorati Profile]

5 opmerkingen:

Christian zei

Ik ga er nog van blozen...

Het was trouwens niet Argentinië, maar Brazilië, en het artikel is via Archief 2.0 nog steeds te lezen. (Onderaan bladzijde 8 en bovenaan bladzijde 9 gaat het over ons.)

Luud de Brouwer zei

Het was in ieder geval ver weg :-)

Astrid zei

door deze alerts krijg je meteen via rss de boodschap dat er over jou of je organisatie gepraat wordt?....heb je door die alerts ook wel eens meteen in kunnen grijpen wanneer er iets negatiefs 'gezegd' werd?

Luud de Brouwer zei

@Astrid
Nee, tot op heden heb ik dat niet hoeven doen. Ik vraag me wel af hoe onze dienst door de mensen genoemd wordt. Archief Tilburg, Gemeentearchief Tilburg, Stadsarchief Tilburg?
Hopelijk blijft het ook zo :-)

23 Dingen zei

Ik heb me erover verbaasd dat het begrip in de OB wereld nog totaal niet relevant is. Genealogen zijn wat dat aangaat veel actiever in forums en dan gaat het archief natuurlijk wel vaker over de tong.

Maar over al@din wordt toch wel 's wat gezegd (zelfs als je de vele 23Dingen posts eraf haalt), dus zaak dat ook 'wij' hier werk van maken