dinsdag 15 september 2009

#13 Microbloggen met Twitter

Ik twitter sinds 11 december 2008. In die periode heb ik ruim 1900 tweets geproduceerd. Hebben ze zin gehad? Heeft iemand er wat aan gehad? Wil ik antwoord op die vragen?
Eigenlijk wel. Want, ondanks alle promo verhalen, Twitteren kost gewoon tijd net zoals alles wat met digitaal te maken heeft. En tijd is het meest kostbare goed wat een mens bezit. Ik in ieder geval wel. Dat kun je niet beïnvoeden. Er gaan maar 24 uur in een dag. Het is niet te koop. Je kunt alleen tijd winnen door dingen niet meer of minder te doen. Met andere woorden: Twitteren moet wel zin hebben.

Nou kan ik me natuurlijk beperken door alleen maar mensen te volgen en zelf er geen energie in te steken. Maar dat is dan weer niet in overeenstemming met de boodschap die ik probeer te prediken: gaat heen en deel(=vermenigvuldig)uw kennis.

Voor mij is het nog geen uitgemaakte zaak dat twitter een blijverdje is. Ik heb de afgelopen dagen in Oostende, tijdens Informatie aan Zee, meer getwitterd dan normaal. Mede om te kijken of dat waarde toevoegt, voor mij, maar ook voor anderen.
Een nadeel van twitteren is in ieder geval dat je (en ik beschik niet over de vaardigheid om met 10 vingers blind te typen!) delen van een interessante presentatie dreigt te missen.
Bij een paneldiscussie bleek het twitteren juist makkelijker te kunnen en kreeg ik zowaar ook feedback van buiten. De massa van relevante twitteraars en volgers, al is het in dit geval maar van de hashtag #info09, is daarbij ook van belang. Die was in dit geval niet zo groot. Het aantal twitteraars blijft groeien. Voor mij als archivaris-twitteraar is het van belang dat er veel mensen volgen en reageren op de onderwerpen tijdens zo'n congres. Dan krijg je interactie, heeft je getwitter zin en doel en leer je er zelf ook nog wat van. Ook van presentaties waar je zelf niet bij bent geweest.
Tijdens een saaie presentatie is twitteren zowiezo fun want dan mis je toch niets en wat moet je anders doen! :-)

Mijn "persoonlijke" tweets zijn voor mij en de mensen die mij daarvoor volgen (zoals mijn vrouw en zoon) of die zich niet meteen ergeren aan mijn geneuzel. Ik probeer me daarin ook wel te beperken. Soms kom je in een soort van flow terecht waarbij twitteren licht verslavend werkt, op andere dagen komt er geen tweet uit mijn toetsen.

Voor mij blijft het daarom nog een experiment dat ik met interesse volg en waaraan ik soms fanatiek deelneem. Het ongezien afschieten van een nieuwe techniek is meestal niet verstandig. De digitale revolutie laat zien dat er voor heel veel soortgelijke en tegelijk verschillende applicaties markt is. Als archiefsector zullen we daarin toch telkens moeten kijken of zo'n nieuwigheid ons doel kan dienen.

Ik heb mijn eindoordeel nog niet geveld.

[bron plaatje]

7 opmerkingen:

Chido Houbraken zei

Ik vond je tweets over #info09 (evenals die van @cvanderven en @tomcobbaert, bijvoorbeeld) interessant genoeg om te volgen. Het gaf een leuk inkijkje in het congres waar ik zelf niet bij kon zijn en heeft een paar zinvolle links / brokjes informatie opgeleverd.
Sinds twitter 'volg' in sowieso meer congressen, studiedagen, seminars enz. dan ooit. Zeker voor de buitenlandse activiteiten - waar je anders zo goed als niets van had meegekregen - is twitter boeiend.
Wat dat betreft is twitter een vooruitgang.

Qua tijdsbesteding ben ik overigens veel meer tijd kwijt aan het lezen van alle tweets, dan aan het produceren ervan.

Of tweets 'zin' hebben, is moeilijk te bepalen. Meestal ben je afhankelijk van RT's en replies om daar enig beeld van te krijgen. Sinds in hootsuite.com gebruik (jij toch ook?), kan ik wel zien hoe vaak er op een door mij doorgestuurde link wordt geklikt. Dat geeft weer wel een beeld van 'zinnigheid'.

Groet,
Chido

Luud de Brouwer zei

Fijn te lezen dat je het zinvol vond, dat getwitter van de kleine groep in Oostende. :-)

Ik gebruik hootsuite pas een paar dagen en ben er nog niet in thuis. De service die je beschrijft geeft in ieder geval een indicatie.
Ik denk ook dat het lastig is om het effect van je tweets te meten.
Wat ik in Oostende wel heb gemerkt: ik heb er een paar Vlaamse volgers bij die mijn tweets (of het feit dat ik überhaupt twitterde) in ieder geval zijn opgevallen. Dus het wordt gelezen.

Ik houd nog even een slag om de arm :)

Mirjam Heijs zei

hootsuite... ?? Hoef ik nog niet te weten, hoor. Eigenlijk had ik stiekum besloten voorlopig eens niet te gaan twitteren. (#13 geloof ik) Mijn moderne kinderen twitteren niet.. en het lijkt me allemaal zeer vermoeiend. Tot ik vanmorgen de discussie over wiewaswie las :
http://forum.archieven.org/index.php?topic=23110.0

Ga ik toch weer om?

Christian zei

Goed stukkie, waarin ik me prima kan vinden. Ook ik kom trouwens wel eens in zo'n flow terecht, terwijl er andere dagen echt niks uit m'n handen komt. Soms door puur tijdgebrek, zoms door bewust niet-gebruik.

Luud de Brouwer zei

@Mirjam
Je hoeft ook niet te twitteren, als je er maar kennis mee maakt. En indirect twitter je wel, want als je een bijdrage plaatst op het weblog van het RA dan komt die automatisch als tweet in twitter terecht ;)

@Christian
Bewust niet-gebruik... Dat ben ik nog aan het kleren :) Dat kan ik heel goed gebruiken soms.

23 Dingen zei

Jullie gezamenlijk #info09 tweets waren voor mij een zeer welkome impressie. Merkte je een verschil met #ugul09? Qua aantal twitteraars, qua aantal tweets? Van ugul is niets meer te terug te vinden, dat vind ik dan wel weer zorgelijk, omdat er zo een heel tijdsbeeld verloren dreigt te gaan.

Je andere tweets lees ik ook, eigenlijk met veel plezier. Juist omdat ik je persoonlijk ken. Dat maakt het volgen van tweets ook wel leuker.
Dus wat mij betreft, blijf vooral doorgaan, ook al kost het tijd en ook al blijkt het uiteindelijk niks te worden (wat ik overigens niet geloof!)

Luud de Brouwer zei

@23
Volgens mij was er maar een gering aantal twitteraars actief, minder dan bij #ugul09.
Ik ben zelf nog onvoldoende alert op tweets van dat soort bijeenkomsten, dus volg ik zelf te weinig. Daar heb ik nog wat scholing nodig :-).

En bedankt voor je bemoedigende woorden!