vrijdag 18 september 2009

#15 Podcasts: radio waar en wanneer jij wilt #23ad

Podcasts zijn niet mijn hobby. Dat is wel een beetje kort door de bocht.
Tot dusver heb ik misschien 3 of 4 keer een podcast beluisterd, een enkele zelfs meerdere keren. Dat was die van Peter Hinssen op Informatie 2007 in Gent. Voor mij had die podcast extra waarde omdat ik er bij was geweest en nog enkele beelden terug kon halen bij het luisteren.

Het is overigens geen onwil, meer dat ik maar zelden wat tegenkom dat ik terug wil horen, of alsnog wil horen. Uitzending gemist (ja, dat gaat over televisie) heeft een slechte klant aan mij hoewel ik de service echt geweldig vind en vaak denk: dat kan ik nog terug zien. Maar in de praktijk... ben ik nalatig. Die website is een van de grootste successen op internet.

Op zoek naar podcasts die over geschiedenis gaan ben ik wel wat leuke dingen tegengekomen, maar zoals gezegd, langere tijd luisteren naar zoiets, hoe handig en praktisch misschien ook als je toch in de auto zit, ik kan me er alles bij voorstellen, mij raakt het niet.

Een initiatief van formaat voor archieven of musea is de verhalenbank van Brugge. Verhalen vastleggen in dialect. Daar zie ik nog wel toegevoegde waarde. Hoewel een vodcast nog beter zou zijn. Maar die verhalenbank is echt een goed idee, waardevol. Het uitsterven van dialecten is aan de orde van de dag. Ik zie het in mijn eigen gezin waar mijn kinderen niet in staat zijn om een fatsoenlijke zin in het Tilburgs uit te spreken. Voor veel mensen is dat pure winst en vooruitgang, maar ik houd wel van het knauwerige dialect. Maar het is dan ook mijn moedertaal.

Wat mij betreft hebben vodcasts, met name ook bij studiedagen zoals in de tekst terecht wordt genoemd, wel een waarde voor de toekomst. Podcasts alleen voor hele specifieke doelen.

Tis niet anders.

1 opmerking:

23 Dingen zei

Ik denk eerlijk gezegd ook dat 'de podcast' toch een uitstervend Ding gaat worden. 'tis niet anders... maar in het beeldgeweld lijkt het gesproken woord toch het onderspit te moeten.
Hebben jullie op het archief nog audiomateriaal dat (in feuilletonvorm?) als podcast aangeboden kan worden?

Nu je het toch over Uitzendinggemist hebt. Die is nu ook als App beschikbaar in de Applestore. Geweldig!