woensdag 2 september 2009

Ötzi de ijsman

Overkomt jou dat ook wel eens? Je neemt je intrek in hotel, appartement of op een camping en krijgt wat foldermateriaal van de omgeving of plaats in handen geduwd. Ik kijk er meestal niet uitgebreid naar. In de meeste gevallen weet ik waar ik voor kom en soms wil ik ook gewoon ronddwalen en maar kijken wat er gebeurt.

Dit overkwam me ook in Bolzano. We kwamen op woensdag 5 augustus daar aan en zouden op 6 augustus weer vertrekken naar Salzburg. Onze Capitoolgids over Italië meldde niet teveel bijzonderheden, maar stamt dan ook uit 1994.
Donderdagmorgen zit ik te wachten tot Lian klaar is en blader wat door het boekje over Bolzano. Daar las ik dat DE ijsman Ötzi daar in een museum te zien was... Over Ötzi heb ik één van mijn eerste weblogberichten geschreven way back in 2005. Goed, dat maakte de keuze wat te doen op de laatste morgen in Bolzano in ieder geval een stuk eenvoudiger. Een museum bezoeken.

Het museum is gevestigd in een monumentaal gebouw. De tentoonstelling over Ötzi is bijzonder indrukwekkend. Heel veel filmmateriaal over de vondst, het opgraven, de verdere onderzoekingen, de reconstructies die uitgevoerd zijn omtrent zijn leven en leefomstandigheden. Groot voordeel is bovendien dat de hele tentoonstelling begeleid wordt door teksten in drie talen: Italiaans, Duits en Engels. Als je in de ene taal een woord niet helemaal snapt, dan pak je gewoon de volgende taal er bij. Dat helpt toch echt!

Ötzi heeft natuurlijk, helemaal bij de tijd, een eigen digitale plak gekregen binnen de museumwebsite. Ik heb ook een boekje gekocht in het Engels over de Iceman om alles nog eens na te lezen wat ik gezien heb. Dat heb ik alweer uit.

Mocht je ooit in de buurt zijn, ga kijken. Indrukwekkend hoe door deze ene vondst, en de rijkdom ervan, ontzettend veel duidelijk is geworden over het leven in de Alpen, 5000 jaar geleden. Ontroerend om te zien dat een groot deel van het persoonlijk leven van zo'n man na zoveel tijd alsnog bloot komt te liggen. Het gereedschap dat hij bij zich droeg, zijn handboog in aanbouw, zijn pijlenvoorraad, zijn tondeldoos, zijn kleding, geraffineerd aangepast aan de omstandigheden (de jarretelle is prehistorisch!), de rugzak, zijn koperen bijl en zijn vuurstenen dolk. Alles is goed te zien, in speciale omstandigheden bewaard zodat het ook te zien is. Ötzi zelf kun je ook zien liggen.
Door het filmmateriaal en de animaties komt het heel erg bijdetijds over en krijg je voor mijn gevoel een prachtig inkijkje in het leven van deze man. Die is vermoord. Dat wel.

Gelukkig blijft er ook nog genoeg te raden over. Dat hoort ook zo. Dat houdt geschiedenis interessant: zelf nadenken en feiten op een rijtje zetten en de lege plekken invullen.

Bolzano: een stad vol verrassingen!

Geen opmerkingen: