maandag 15 februari 2010

Familieleden overzee in beeld via Facebook

Al enkele jaren heb ik een sluimerend Facebookaccount. Ooit eens mee begonnen, maar ik kwam er niet zoveel nieuwe mensen op tegen. De meeste had ik ook al in Hyves en/of LinkedIn of op een andere manier in maillijsten en andere sociale netwerksoftware. Voegde wat mij betretf niet zo veel toe. Toch breidde mijn lijstje met vrienden zich langzaam uit. Nieuwe mensen die ik niet op een andere manier in mijn online netwerk had zitten zoals neefjes en nichten die wat internationaler georiƫnteerd zijn. Dat maakte mij niet actiever. Zelfs het integreren van b.v. Twitter in Facebook trok me niet. Teveel verdubbeling van tekst.

Sinds begin januari is er echter een inhaalslag aan de gang met mijn Australische familieleden. Een ervan, die mij enkele keren per jaar op de hoogte houdt van het wel en wee van die tak van de familie De Brouwer is actief geworden op Facebook en heeft daar familieleden toegevoegd.
Op die manier kwam ik ook in contact met deze achter-achter-achterneven. Het zijn achter-kleinzonen van een broer van mijn opa. In meerdere opzichten ver weg dus.

Zo is Facebook voor mij toch ineens in een ander licht komen te staan. Nog steeds ben ik er niet fanatiek actief, maar ik ga de komende tijd toch eens kijken of ik wat informatie uit deze mensen kan peuteren, hoewel ze gezien hun leeftijd niet in de fase zitten dat ze met hun voorgeslacht bezig zullen zijn. Maar welwillendheid vind je al snel overal op de wereld.

[Foto: mijn overgrootvader Jan Cornelis de Brouwer, hier in Scheveningen, is de gemeenschappelijke voorouder van mijn Australische familie en van mij]

2 opmerkingen:

Christian zei

Ik zag in de activiteitenstroom al dat je ineens wat activiteit had ontplooid - tenminste, dat er iets op je pagina gebeurde!

Ik merk zelf ook dat steeds meer mensen op FB komen, vooral vanwege hun internationale contacten.

Ben benieuwd of dit gaat 'werken' voor je! En het niet beperkt blijft tot wat begroetingen en vragen hoe het gaat en zo. Zou leuk zijn als je langs deze weg je genealogie weer wat kunt uitbreiden.

Luud de Brouwer zei

@Christian
Sociale netwerken... Can't live with them can't live without them! Als ik toch eens tijd over had. Dat zou mooi zijn. Maar gedoseerd kan ik het nog wel aan :).
Ik ben ook benieuwd wat het op gaat leveren, en ik heb in ieder geval iemand aan die kant van de wereld zitten die het interesseert en de contacten onderhoud, dat scheelt ook!

Maar die mensen gaan heel anders om met datums. Die moet je er echt uit trekken. Een jaartal vinden ze vaak al genoeg en waar is al helemaal geen interessant gegeven geloof ik.
Ze vinden me waarschijnlijk een very nosy guy from the old world :)