zondag 29 augustus 2010

Een brief verzegelen

CIMG1246
Het is niet meer van deze tijd, ik weet het. Maar ik vind het zo mooi... Ik herinner me dat we vroeger bij ons thuis ook ergens één of twee lakstaven van zegellak hadden liggen. Nooit gebruikt, maar waarschijnlijk relicten van mijn opa's en oma's.

Het valt me vaker op dat in de landen om ons heen en verder weg het woord archief op meer plaatsen terugkomt dan in Nederland. Daar staat het niet synoniem voor stof en bijbehorende jassen, maar voor het opbergen en bewaren van je spullen, papieren schoolspullen of wat dan ook.
Het blijft me dan ook verbazen dat je in een supermarkt in Portugal (of was het nou Spanje?) gewoon een setje voor het maken van lakzegels ziet liggen. Met verschillende soorten stempel opdrukken wel te verstaan. Ik heb de suffige ganzeveer met perkament genomen, omdat ik niet meer fantasie heb. Maar je kon ook een poes/kat nemen of andere afbeeldingen.

Gekocht natuurlijk! En nu vergeten precies waar en voor hoeveel en vooral: wie levert die dingen?? In Nederland zal ik ze niet makkelijk tegen komen ben ik bang.
Dan the proof of the pudding: een lakzegel maken! Had ik al eens gedaan met Astrid bij het archief, maar dit was toch weer anders :) In het pakketje zat een brander (zonder lont), die met lont en lampolie helemaal handig was om de lakstaaf te smelten.



9 opmerkingen:

Astrid zei

Mooi filmpje! en zo'n brandertje is natuurlijk ook veel leuker en 'echter' dan het ding dat ik toen gebruikt heb.
Zo'n zegel heeft wel iets vind ik, je zal maar een vbrief krijgen die zo mooi verzegeld is!

Christian zei

Aha, het filmpje werkt dit keer. Leuk! Het heeft inderdaad wel iets, maar met die rol plakband die ik op m'n bureau heb staan gaat het toch een stuk sneller! ;-)

Bijna zonde om open te maken, als je zo'n brief vandaag de dag toegezonden krijgt. Wat zat er in de envelop?

Yvette Hoitink zei

Zo heb ik een keer in het Gelders Archief een verzegeld testament laten openen. Heel bijzonder als je de eerste in 300+ jaar bent die te lezen krijgt wat er in staat!

Astrid zei

@Yvette
Laten openen..., wat chic! Hoe wordt dat gedaan? Is het testament daarna weer verzegeld of niet?
Het lijkt me inderdaad erg bijzonder om de eerste te zijn die na zoveel tijd het testament leest. Had je een gevoel van historische sensatie?

Luud de Brouwer zei

@Astrid
Ik weet het, jij weet alles van een lakzegel maken :)

@Christian
In de envelop zat niets, maar het leek me beter voor het dramatisch effect om een envelop te gebruiken ipv een geeltje waar ik twee eerdere pogingen mee had gedaan, zonder camera ;)
En praktisch is het niet, dat is zeker

@Yvette
Wauw, lijkt me heel bijzonder.

Ingmario zei

Ik heb in 2001 aan een stuk of dertig uitnodigingen voor het feestje ter gelegenheid van mijn diploma Archivistiek een aanhangend zegel (compleet met plica) geplakt. Het hele huis stonk nog dagen naar lak en roet!
In Maastricht zat toen nog een winkel waar je dit soort dingen kon kopen, ik had natuurlijk een I als stempel.

Luud de Brouwer zei

@Ingmar
Nou, dat klinkt in ieder geval: in stijl! Maar die stank en roet, dat heeft meer te maken met de pyromaan in je. Lakzegels maken moet wel met beleid! :)

Anoniem zei

Ik heb zo'n soort setje gekocht bij een kantoorartikelen en schrijfgerei winkel in Amstelveen, ze hadden allemaal verschillende soorten en ook losse lakstaven. Bij de bijenkorf heb ik ze ook wel eens gezien volgens mij

Luud de Brouwer zei

@Anoniem
Je ziet ze inderdaad wel eens ergens liggen. Goed dat het in Nederland weer te koop is :)