maandag 20 september 2010

De Zondares - Tess Gerritsen

Een thriller van de Amerikaanse schrijfster Tess Gerritsen. Hoewel haar achternaam anders doet vermoeden is ze staatsburger van de VS. Ongetwijfeld met Nederlandse afstamming ergens in de bloedlijn.
Deze thriller is er eentje zoals zovelen. Niet dat ie daarmee slecht is, maar als je er een aantal achter de kiezen hebt, dan lijkt het allemaal veel op elkaar. Tenminste, dat vind ik.
Het gaat in dit verhaal om twee vrouwelijke hoofdrolspeelsters, de ene een politieagent en de ander een patholoog-anatoom. Voor de human interest gaan hun privélevens een rol spelen in het verhaal. Het is niet ongeloofwaardig, maar ook niet origineel. Een scheiding, een zwangerschap, twijfel daarover, de vader wel of niet inlichten, de ex die weer ten tonele verschijnt, niet helemaal zonder dubbele agenda, incest etc. En dat overgoten met een religieus sausje. Waar heb ik het meer gelezen.

Het verhaal is verder wel goed gevonden, de plot dus. Dat is dan weer wel origineel. De verwikkelingen minder, maar ik heb het boek in twee dagen uitgelezen al reizende. Het kon me zeker wel boeien omdat ik wilde weten hoe het nu precies in elkaar zat.

Wie van thrillers houdt, door vrouwen geschreven, komt ongetwijfeld aan zijn en haar trekken.

2 opmerkingen:

Astrid zei

'De zondares' is naar mijn mening zeker niet het beste (maar ook niet het slechtste) boek van Tess Gerritsen. 'zustermoord', 'de Mefistoclub' en 'koud hart' vind ik persoonlijk allemaal beter. Tja, dat hje alles meer van hetzelfde vindt.....ik ben het ergens wel met je eens. Weer een triller, door een vrouw geschreven, met een patholoog-anatoom in de hoofdrol, erg origineel is het niet meer. Al moet ik wel zeggen dat ik ze allemaal toch lees. Begin jaren 90stuitte ik op het personage Kay Scarpetta van Patricia Cornwell. Voor mij blijft ze de enige echte :-) Karin slaughter en Tess Gerritsen, hoe graag ik hun boeken ook lees, zijn voor mij 'slechts' epigonen. Ook erg goed (en lekker veel pagina's) vind ik de boeken van Elizabeth George: interessante personages, goed uitgewerkte plotten. Het lijkt soms wel of tegenwoordig allaaen vrouwen trillers schrijven, toch is dat niet zo: Reginald Hill is ook een topper in het genre.

Luud de Brouwer zei

@Astrid
Nou nou, dat zijn een heleboel tips! Als ik daar de tijd maar voor ga vinden :) In ieder geval bedankt, ik zal eens kijken of we daar wat van in de kast hebben staan. Anders is het een mooi kadolijstje voor Sinterklaas.