donderdag 9 december 2010

vakantie 2010 - Dag 16 - Pamplona (16-8-2010)

Na een reis van iets meer dan 200 km kwamen we iets na 1 uur in Pamplona aan. Ons hotel ligt op het hoogste puntje van Pamplona en kijkt prachtig uit over de nieuwe stad. De wijk waar we op uitkijken lijkt in de laatste 5 jaar gebouwd, zo nieuw ziet alles er uit. Keurige stad weer en de toegangsweg was al even fraai. Het lijkt wel of in het noorden van Spanje de afgelopen jaren veel is geïnvesteerd in infrastructuur en nieuwbouw. Prachtige snelwegen liggen door het land en maken reizen met de auto tot een genot. Je schiet lekker op en dat is fijn als je ver wilt reizen en veel wilt zien.

Het patroon blijft nu hetzelfde. Om half twee zijn we klaar bij het hotel, we kunnen de auto parkeren maar de kamer is pas na 16.00u klaar. Of we zolang de stad in willen. Geen probleem, dat doen we namelijk altijd. De middag doorbrengen in de stad van bezoek, tussen 3 en half vier een flinke maaltijd eten liefst op een terras en dan uitdrijven tot in de vroege avond. Tussen 8 en 9 zijn we op de hotelkamer, lezen een boek, werken aan het dagboek, doen wat aan de e-mail (bijna overal gratis wifi beschikbaar tegenwoordig) en slapen maar. De ochtend rond half 9 opstaan, douchen aankleden, ontbijten en klaar voor vertrek. Op naar de volgende halte.

Wij liepen Pamplona in met een plattegrond van het hotel waarop de receptioniste netjes wat hoogtepunten had aangegeven. Naast het hotel bleek het archief van Navarra gehuisvest in werkelijk een juweel van een gebouw. Geopend door de koning zelf. Die weet hoe het hoort. Het is gloednieuw (2003) en moet een geweldige plaats zijn om te werken. We liepen er om heen en het werd alleen maar mooier. Aan de achterkant was een lange soort van boulevard aangelegd vanwaar je een schitterend uitzicht had over de nieuwe stad. Daar was ook ene trap naar beneden waarmee je meteen bij de ingang van de oude stad kwam, de plaats waar ook de jaarlijkse St. Firmin stierenrennen plaatsvinden. Wij hebben die route gelopen, helemaal bergop, die stieren zijn vast bekaf en het alles duurt met rennende stieren achter je aan zo'n 3 minuten. Wij hebben er wat langer over gedaan. De weg eindigt natuurlijk op de plaza de toros waar het stierengevecht plaatsvind.

Daarna hebben we door de oude stad gelopen, winkels bekeken, mooie panden gezien en wederom pelgrims naar Santiago gezien. Ook Pamplona ligt aan de pelgrimsroute en ons hotel heet zelfs Puerte del Camino: poort van de pelgrimsweg. Camino is de aanduiding voor de route naar Santiago. Ook hier weer schelpen op het wegdek, bewegwijzering en een herberg voor de pelgrims waar het weer druk was. Fietsers en lopers. Verbazingwekkend dat er zoveel mensen mee bezig zijn. Vandaag echt weer tientallen mensen gezien die de route liepen. Fantastisch.

Na een paar uur zijn we ondergedoken op het Plaza de Castillo een fenomenaal mooi een groot plein met prachtige gebouwen er om heen. Op een terras hebben we daar een heerlijke salade gegeten, patatas bravas en een ½ pollo met sla en frietjes. Het smaakte geweldig hoewel de serveerster ons probeerde te overtuigen van het feit dat we nogal veel bestelden. Het ging schoon op. Het is ons avondmaal. Op deze manier hoeven we 's avonds niet meer te eten.

Daarna gingen we de kathedraal bezoeken. Het is een prachtig gebouw maar helaas staat er een afschuwelijke neoclassisistische gevel voor die ze gelukkig aan het restaureren zijn. Die was aan ons oog onttrokken.
We begonnen met een expositie van kerkzilver en -goud, niet mijn favoriete onderdeel. Maar we eindigden wel spectaculair bij een wenteltrap van grote schoonheid, prachtig bewerkt met tegels met moors motief. Een lust voor het oog.

Daarna gingen we het klooster binnen, waar wederom een keur aan kunst stond opgesteld. Maar ook verrassende ruimtes zoals een keuken met een hele hoge punt en vier schoorstenen in elke hoek. Het was, ondanks dat we er al weer veel gezien hebben, een bijzondere verzameling die we zagen van kazuifels, schilderijen, beelden met als grote bijzonderheid een verzameling nagebouwde muziekinstrumenten die op allerlei plaatsen in de kathedraal terug te vinden waren. Heel illustratief een nagebouwd instrument en een afbeelding van een beeld waar dat instrument werd bespeeld. Een bijzondere collectie. In die ruimte ook een restant van een houten verhoging, helemaal versierd, meet een stuk railing. Heel fraai en bijzonder dat ze dat zo verwerkt hadden. Op de foto;s komt de kleur niet helemaal uit de verf helaas.
De Kathedraal was soberder maar bezat een sacristie die in de 18de eeuw op een verschrikkelijke manier was versierd met felle kleuren en het was daarmee een enorme bonte kermis die mij niet zo aanspreekt. Een echte dissonant in zo'n sober gebouw. In de kathedraal draaide ook een diaserie die we eerder ook zagen van de diverse routes naar Santiago de Compostella. De fotograaf had na elke 11 stappen een foto gemaakt en die werken achter elkaar vertoond waardoor je een soort ...stop film zag van de verschillende routes. Er is er ook een die start in Maastricht. Toch eens gaan kijken waar dan precies en of die schelpen ook al zichtbaar zijn. Lijkt me iets voor een weekend.

Buiten stonden de klokken uit de torens opgesteld, met hun geschiedenis en jaartal. De restauratie betrof ook die klokken die majestueus stonden te blinken in al hun bronzen zijn.

Na dit overweldigende bezoek gingen we toch maar eens naar ons hotel en de kamer in ogenschouw nemen. We kregen namelijk een betere kamer dan we gereserveerd hadden, om onduidelijke redenen, maar het kost ons niets meer. Dan vinden wij alles goed. Bleek dat we een prachtige kamer hebben op de vierde verdieping, een suite, met maar een buur en een fantastisch uitzicht over de nieuwe stad. Een waardige afsluiting van onze reis naar Spanje die vandaag zijn laatste dag beleefd.

Hierna gingen we opnieuw de stad in om de dagelijkse portie heladeria op te zoeken want een schepijsje hier is een ware traktatie. We moesten ook nog wijn voor L. scoren, die gaat de avond niet in zonder een natje in de koeling. Dus wij weer op pad, nog een stukje camino Santiago gelopen en door de straten gestruind. Uiteindelijk dan toch de wijn gevonden. Het werd steeds drukker in de straten van Pamplona want de avond is hier het moment om naar buiten te komen in een verantwoorde outfit en jezelf te laten zien. Van Gothic tot bejaarde. Het was een heerlijke sfeer en we kochten een helado van formaat, waarbij het ontzettend druk was, en we kozen een plekje op het Plaza de Castillo. Een heerlijk halfuurtje daar doorgebracht op de muziekkiosk. Dat bleek een favoriet object voor hele kleine ukkies die hun loop en klimcapaciteiten kwamen testen. Ondertussen trok half Pamplona aan ons voorbij. We zaten vol in de neergaande zon en het was er voortreffelijk.
Daarna nog even naar het mooie uitkijkpunt dat ons was aangeraden. Toen we daar naar toe liepen hoorden we al live muziek. Er stond een band te spelen op een pleintje onder de bomen. Het publiek was van alle leeftijden en de sfeer zat er goed in. De hoek om en daar waren op het hoogste bastion van de verdedigingswerken van Pamplona, met een gezellig terras, vol mensen en op het gras zaten groepjes jongeren. Het was een echte zomeravond, mild, gezellig, vriendelijk en toch ook uitgelaten. We genoten nog even van het uitzicht, liepen nog langs de Franse poort die de pelgrims naar Santiago binnenlaat in Pamplona en dat lag weer naast ons hotel. We waren rond. Letterlijk en figuurlijk, ook wat Spanje betreft.

Morgen weer bij Hendaye de grens over en dan is de cirkel echt rond. Het was hier heel prettig, en de laatste drie steden waren de mooiste en gezelligste. Goed om zo een vakantie af te sluiten.

Morgen naar Villeneuve-Mons naar een collega van L. die daar een huisje heeft.

Meer foto's van Pamplona op Flickr:

Created with Admarket's flickrSLiDR.