vrijdag 21 januari 2011

Hoogtekaart van Nederland online

Ik sprak afgelopen donderdag met de gemeentelijk archeoloog van Tilburg Guido van den Eynde. Hij was op zoek naar extra informatie over het gebied waar uitbreidingsplan Den Bogerd in Udenhout gaat plaatsvinden. De eerste verkennende grondboringen hadden aanwijzingen gegeven dat er interessante vondsten mogelijk waren. Aangezien ik al enkele jaren onderzoek doe naar het oude Udenhout kwam hij bij mij terecht.

Tijdens het aangename gesprek vertelde hij me over de online hoogtekaart van de AHN (Actueel Hoogtebestand Nederland). Ik had er nog niet van gehoord en het werd me snel duidelijk dat dit een handige tool is voor bepaald type onderzoeken.

Via de viewer komt een kaart van Nederland in beeld in een kleurstelling van geel/bruin tot blauw. Blauw is laag gelegen en geel/bruin hoog. Geweldig dat dit soort van informatie zo maar beschikbaar is, goed inzoombaar, een prima mogelijkheid tot scherpstelling.
Voor de happy few. Leuk!

2 opmerkingen:

Christian zei

Mooie website inderdaad. Ik kwam hem een jaar of wat geleden eens tegen, toen we een vraag kregen naar hoe hoog de Markt van Den Bosch lag. Sindsdien niet meer hoeven gebruiken, maar ik stel me nog steeds voor dat dit weer eens verandert. (En die Markt ligt zo'n 9 meter hoog.)

Luud de Brouwer zei

@Christian
Ik houd echt van dit soort sites. Vooral het idee dat sit soort informatie 10 jaar geleden absoluut onbereikbaar was voor de Nederlander behalve als je exact wist waar je moest zijn en de juiste kruiwagens had.
Dit soort vrije informatie bevordert onderzoek omdat de bronnen voor het oprapen liggen.
Ik werd er helemaal; blij van (en nog ;) )