zondag 21 augustus 2011

Blindness - the movie

Gisteren blogde ik over het boek De stad der blinden van José Saramago. Daar had ik al aan toegevoegd dat er ook een film van het boek was gemaakt. Toevallig hadden we de dvd op de plank staan. Gisterenavond hebben we die film bekeken.

De verfilming is buitengewoon knap gedaan. Ik heb het boek pas enkele weken geleden gelezen dus het verhaal is nog vers. Je komt dan al snel in de verleiding om boek en film te gaan vergelijken. Ondanks dat bleef de film helemaal overeind staan. Het is heel knap hoe de sfeer van het blind worden en het beeld van de wereld voor blinden (en de enige vrouw die niet blind is) gestalte heeft gekregen. Door op een goede manier met kleur te werken en met over- en onderbelichting ontstaat de juiste sfeer die je helpt bij het inleven in de blinde personen in de film. Bij het lezen van het boek vroeg ik me af hoe ze zoiets überhaupt in beeld kunnen krijgen. Dat is prima gelukt!

De film is zeker geen standaard Hollywoodproductie geworden, soms is er zelfs een blote borst of piemel te zien! Het is en blijft een bijzonder verhaal.
Wat ik wel jammer vond is het feit dat het stuk uit het boek waarbij de blinden in de stad leven zo sterk is ingekort. Daar had nog wel wat meer kunnen worden uitgehaald. Het had best 2,5 uur mogen duren.
Julianne Moore speelt een hele mooie en moeilijke hoofdrol.

Blindness
Canada / Brazilië / Japan
Drama / Thriller
121 minuten

geregisseerd door Fernando Meirelles
met Julianne Moore, Mark Ruffalo en Alice Braga

Geen opmerkingen: